۱۸ بهمن ۱۳۸۷، ۱۱:۲۳

توسط محققان کشور؛

تحولی نوین در فناوری انتقال نانویی داروها در بدن ایجاد شد

تحولی نوین در فناوری انتقال نانویی داروها در بدن ایجاد شد

کوپلمیر خطی ارائه شده از سوی محقق دانشگاه صنعتی شریف، تحولی نوین در فناوری انتقال نانویی داروها در بدن در داخل کشور را ایجاد کرد.

دکتر توکلی - مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر کوپلیمر خطی را ماده ای دانست که با سامانه دفاعی بدن انطباق دارد و گفت: این انطباق پذیری به علت وجود دو ماده "اسید سیتریک" و "پلی اتیلن گلایکل" در ساختار این ماده است.

وی به مزایای کوپلیمر اشاره کرد و افزود: این مواد کاملا زیست سازگار بوده و تخریب پذیر هستند از این رو کوپلیمر خطی که با استفاده از آنها تولید می شود که از بعد زیستی کاملا تأیید شده است.

توکلی ادامه داد: کوپلیمر تولید شده در ابعاد نانویی حدود 8/1 تا 2/2 نانومتر است که به دلیل برخورداری از ساختاری شاخه ای، شکل قابلیت حمل دارو را دارد. 

مجری طرح استفاده از این فناوری را در دارورسانی، مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: از بین بردن سلولهای سرطانی از جمله اهداف ما در این تحقیق بوده است. نکته مهم درخصوص این ماده خاصیت آهسته رهایش آن است که با استفاده از این ویژگی مهم می توان داروها را در بدن به آهستگی و تدریجا منتشر کرد تا اثرگذاری دارو به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

وی همچنین استفاده از این کوپلیمر خطی را در جلوگیری موقتی از خونریزی موثر دانست و گفت: به طور کلی پلیمرها باید در محیطهای آبی نگهداری شوند. اما زمانی که این کوپلیمر از محیط آبی خارج می شود به صورت ژلی در می آید که می توان از آن در محل خونریزی استفاده کرد و به دلیل زیست سازگاری، بدون هیچ گونه مشکلی جذب بدن می شود.

مجری طرح با بیان اینکه این ماده به جز کاربردهای پزشکی و حمل دارو به قسمتهای مختلف بدن می توان در صنایع مختلف از جمله صنایع نظامی استفاده کرد، ادامه داد: در مراحل تکمیلی این طرح اقدام به افزودن نانو ذرات طلا به این ماده کردیم و در حال حاضر توانستیم نانو ذرات طلا را در لابه لای شاخه های آن قرار دهیم.

توکلی با بیان اینکه بیش از 5/1 سال بر روی این پروژه با همکاری دو تن از دیگر محققان داخلی کار کرده است گفت: بالغ بر 25 میلیون ریال بر روی این طرح هزینه شخصی کرده ایم و در این میان برای ارائه دستاوردی با قابلیتهای بالا، آنالیزهای آن را نیز به استرالیا ارسال کردیم.

این محقق دانشگاه شریف ادامه داد: این فناوری به تازگی در قالب اختراع رسمی در کشور به ثبت رسیده است و امیدواریم با حمایت مسئولان به زودی در قالب طرحهای صنعتی ارائه شود.

کد خبر 829828

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha